SUKHOTHAI – STOLICA PIERWSZEGO PAŃSTWA TAJSKIEGO

Plan był inny, ale plany mają to do siebie, że można i warto je zmieniać. Zamierzając dostać się z Trat do Ayutthaya, trafiliśmy 350 km dalej, do Sukhothai. Nie żałujemy.

Już sama przeprawa przez kolejne odcinki trasy dostarczyła nam wrażeń, bo zaczęliśmy swoją przygodę z tajskim autostopem. Oprócz tego, że kierowcy częściej machali nam zza szyb niż się zatrzymywali, jakby nie rozumiejąc co wyprawiamy, wszystko poszło sprawnie. Na „pace” pick-up’a udało się pokonać sporo kilometrów. Właścicielka pierwszego auta daleko nas nie zawiozła, ale zorganizowała nam przesiadkę do swoich znajomych. Dalszy odcinek przejechaliśmy w towarzystwie buddyjskiego mnicha, który w drodze do Bangkoku opowiedział nam historię swojego powołania i życia zakonnego. Na koniec nawet podarował nam przewodnik. W stolicy byliśmy jednak za późno, żeby dotrzeć do Ayutthaya przed zmierzchem, więc zdecydowaliśmy się na dalszą podróż nocnym autobusem. O świcie dotarliśmy do miasta, które stolicą było sześć wieków temu, Sukhothai.

Suma sumarum, całą trasę (800 km) przebyliśmy: taksówką, promem, 2 pick-up’ami, klimatyzowanym Chevroletem, podmiejskim pociągiem osobowym, Sky Train’em w Bangkoku, nocnym autobusem i na piechotę. Spora satysfakcja!

SUKHOTHAI KIEDYŚ

Przez 200 lat panowania dynastii Sukhothai (od 1238 do 1438 roku), jej władcy zdołali opanować obszar większy nawet od współczesnej Tajlandii. Królestwo Sukhothai uznaje się za pierwsze państwo tajskie. Miasto Sukhothai (którego nazwa oznacza dosłownie „świt szczęścia”) w czasach swojej świetności posiadało niemal 100 000 mieszkańców.

SUKHOTHAI DZIŚ

Dziś ruiny miasta Sukhothai, rozsiane na przestrzeni ponad 70 km2, wpisane są na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO i dostępne dla zwiedzających jako Sukhothai Historical Park.

Niezwykłą zaletą kompleksu Sukhothai jest bardzo mała ilość odwiedzających. W połączeniu z jego rozległym terenem sprawia to, że w niektórych miejscach możemy zostać zupełnie sami. Wszyscy wiemy jak rzadko zdarza się to w lokalizacjach turystycznych, a więc zdecydowanie warto z takiej możliwości skorzystać!

WSKAZÓWKI PRAKTYCZNE

- Współczesne Sukhothai to średniej wielkości miejscowość, spokojna i klimatyczna. Nowe miasto żyje swoim łagodnym, tajskim tempem, podczas gdy centrum turystyczne, Sukhothai Historical Park, zlokalizowane jest ponad 10 km na zachód (Mueang Kao). Nowe Sukhothai oferuje spore zaplecze noclegowe w bardzo rozsądnych cenach (polecamy J&J Guesthouse, w którym za przyzwoity, 2-osobowy pokój zapłaciliśmy 300 TBH, a więc 33,00 PLN).

- Z Nowego Sukhothai nieustannie kursują autobusy do ośrodka historycznego (cena za przejazd w jedną stronę to 30 TBH, czyli 3,30 PLN).

- Cały kompleks Sukhothai Historical Park podzielony jest na 5 stref, z których 3 (centralna, północna, zachodnia) wymagają osobnej opłaty wejściowej. Każdorazowo należy opłacić 100 TBH (11,00 PLN) za wstęp. Zobaczywszy część centralną, zachodnią i południową, radzimy nie dopłacać specjalnie za osobne wejścia. Nie bez przyczyny część centralna jest właśnie tą główną. Tu znajdują się najlepiej zachowane i najbardziej imponujące świątynie. Pozostałe „zony” oferują już skromniejsze pozostałości. Według nas, bezpłatna część południowa była nawet ciekawsza niż biletowana część zachodnia. O ile więc nie jesteście koneserami tajskiej architektury średniowiecznej, wybitnie zafascynowanymi zgłębianiem tajemnic kolejnych szczątków kolumn czy fasad, 2 wybrane obszary powinny was usatysfakcjonować. My na spokojne zwiedzenie przeznaczyliśmy pół dnia i był to czas w zupełności wystarczający.

- Po terenie obiektu najlepiej jest przemieszczać się rowerem, zwłaszcza, że teren jest zielony i przyjemny. Przed głównym wejściem na obszar biletowany znajduje się szereg wypożyczalni. Każda z nich oferuje wynajem dzienny za cenę 30 TBH (3,30 PLN). Dodatkowo, na wprowadzenie roweru do każdego z wydzielonych obszarów należy zapłacić jeszcze 10 TBH (1,10 PLN).

- W Nowym Sukhothai wiele punktów oferuje wynajem skuterów (ceny zaczynają się od 250 TBH za dobę). Nie radzimy z tego korzystać. Dużo przyjemniej (i oszczędniej) jest zwiedzać na rowerze.

- Sukhothai leży w połowie odległości między Bangkokiem, a Chiang Mai. Jest więc doskonałym miejscem na 1-dniowy postój podczas dłuższej podróży między tymi miastami.

4 Replies to “SUKHOTHAI – STOLICA PIERWSZEGO PAŃSTWA TAJSKIEGO”

  1. Chyba lubicie robić sobie nawzajem zdjęcia swoich pleców 🙂

    1. Czy sugerujesz, że są nieatrakcyjne? Nam się nawzajem bardzo podobają!

      1. Mi też się podobają… moje plecy 😀
        A tak na poważnie to ja się domyślam o co tu chodzi, jakie są intencję fotografa. Głównym bohaterem zdjęcia ma być krajobraz. Jednocześnie autor chce delikatnie zaznaczy swoją obecność w tym krajobrazie, nie stawiając się jednak na pierwszym miejscu. Efekt tego jest taki, że oglądający, bardziej czuje niż świadomie zdaje sobie z tego sprawę, że te zdjęcia nie maja na celu pokazanie konkretnego obrazu/obiektu (konkretnego drzewa, słonia czy posągu) nie mają na celu pokazania waszej osoby ( z przodu czy z tyłu). Te zdjęcia pokazują IDEĘ PODRÓŻY! 🙂
        A konkretnie obiektem zdjęć jest wasza podróż i to się czuje.

        Autorze, dobrze odczytałem Twoje podświadome intencję zaklęte w fotografiach? 🙂

  2. Gdzie jest Kamil ????

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.